
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Od 1 grudnia2019r rokuw SOSW w Sokółce jestrealizowana innowacja pedagogiczna pod tytułem „Na tropie zagadek – Escape Room w edukacji szkolnej”. Nasza innowacja od ubiegłego roku jest oznaczona Przykładem Dobrej Praktyki nadanej przez Kuratora Oświaty w Białymstoku.
W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas I-III B1 pod kierunkiem pani Urszuli Drewniak oraz VII –VIII SPU A pod kierunkiem pani Zuzanny Szarkowskiej-Czeczko realizowali kolejne ciekawe przedsięwzięcie. Była to Innowacja programowo-metodyczna pt.: „Canvastyczne święta nietypowe” autorstwa Agnieszki Spigarskiej Linde oraz Bartosza Chysia, nauczycieli z Gdańska. Innowacja zakładała zapoznanie uczniów z funkcjonalnością programu graficznego Canva, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru spośród świąt nietypowych zamieszczonych w kalendarzu, kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie a także realizację wybranych priorytetów MEiN na rok szkolny 2021/2022 – tj. kształtowanie postawy zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie, edukacja patriotyczna, edukacja ekologiczna oraz roztropne korzystanie z narzędzi cyfrowych.
W roku szkolnym 2021/2022 w wymiarze 1 godziny tygodniowo podczas zajęć rozwijających zainteresowania - Zajęcia komputerowe w klasie VII- VIII B SPU realizowany był program własny nauczyciela przedmiotu pt. „W świecie multimediów”. Miał on na celu poszerzanie wiedzy o zasadach działania komputera poprzez obsługę programów rozrywkowych i użytkowych, przejawianie kreatywności, stymulowanie wyobraźni twórczości, nabycie umiejętności korzystania z różnych dziedzin wiedzy oraz rozwijanie u uczniów zainteresowań posługiwania się komputerem poprzez wykorzystanie Internetu
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy I SPU wzięli udział w XIII edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Głównym celem programu było zapoznanie uczniów z tematyką związaną z bezpieczeństwem dzieci w czterech sferach: na drodze,w domu, w szkole, w Internecie oraz w relacjach z rówieśnikami. Realizacja programu odbywała się poprzez przeprowadzenie zajęć związanych z bezpieczeństwem na podstawie otrzymanych materiałów edukacyjnych zawierających: scenariusze lekcji, pomoce dydaktyczne dla nauczycieli, karty pracy dla uczniów oraz prezentację dla rodziców do wykorzystania podczas spotkań.
Właśnie został rozstrzygnięty 52 Międzynarodowy Konkurs Plastyczny Pentel, sponsorowany przez japońską fundację wspierającą edukację artystyczną (Biiku Bunka Kyokai) we współpracy z: Ministerstwem Spraw Zagranicznych Japonii, Ministerstwem Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, gazetą Yomiuri Shimbun, Japońską Federacją Projektowania Artystycznego, Stowarzyszeniem Japońskiej Edukacji Artystycznej oraz firmą Pentel Co., Ltd. Co roku na konkurs napływa 130 000 prac z całego świata. Organizatorzy zachęcają uczestników do nieszablonowych rozwiązań plastycznych, rozbudzania wrażliwości, inspirowania do działania, odkrywania talentów u młodych artystów
W roku szkolnym 2021/2022 w klasach II-III SPU, IV-VI SPU A, IV-VIII SPL realizowane były projekty i programy edukacyjne. Program Szkoła Przyjazna Wodzie „Aktywni Błękitni” w klasie II-III SPU, IV-VI SPU A pod kierunkiem p. Julity Nelke i p. Grażyny Tymoszukoraz Projekt z ZUS- dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne? w klasie IV-VI SPU A i IV-VIII SPL pod kierunkiem p. Grażyny Tymoszuk i p. Urszuli Drewniak.
W programie Szkoła Przyjazna Wodzie „Aktywni Błękitni” uczniowie zapoznali się z działaniami zmierzającymi do nabycia umiejętności racjonalnego gospodarowania zasobami wody i bezpiecznego z niej korzystania.
W roku szkolnym 2021/2022 w SOSW w Sokółce była realizowana innowacja programowo-metodyczna „Zabawy z leniwą ósemką”, oparta na kinezjologii edukacyjnej
P. Dennisona i zawierająca elementy przedmiotów nauczania takich jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające kreatywność, wychowanie fizyczne. Innowacją zostali objęci uczniowie kl. I SPU podczas zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 1 godz. zajęć w miesiącu.
Innowacja była prowadzona na podstawie opracowanego autorskiego programu innowacyjnego, który został dostosowany do indywidualnych możliwości psychoruchowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Realizacja zajęć wg. innowacyjnego programu umożliwiła w sposób wielowymiarowy, angażując wszystkie zmysły usprawnić proces nauczania, sprzyjała podniesieniu potencjalnych zdolności uczenia się, regulowała poziom stresu, umożliwia stymulację jednej lub kilku zaburzonych funkcji. Ponadto przyczyniła się do poprawy: sprawności intelektualnej, społecznej, rozwoju psychoruchowego, koncentracji uwagi, wzrostu poczucia własnej wartości i swoich możliwości uczestników innowacji. Wprowadzenie tej innowacji wynikało z potrzeb edukacyjnych spowodowanych koniecznością wprowadzania różnorodnych metod pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, takich jak kinezjologia edukacyjna. Stosując proponowane przez kinezjologię ćwiczenia: na przekroczenie linii środka, energetyzujące, rozciągające, relaksujące znacznie została u uczniów poprawiona umiejętność komunikacji, organizacji i koncentracji.
W dniu 20.06.2022r w SOSW odbyło się spotkanie z policjantami Komendy Powiatowej Policji w Sokółce dotyczące bezpiecznych wakacji. Pani policjantka prowadząca spotkanie przypomniała uczniom ważne informacje dotyczące bezpiecznego wypoczynku. Poruszyła temat bezpieczeństwa nad wodą, w czasie prac polowych, w czasie wypoczynku w mieście oraz bezpieczeństwo w Internecie. Część spotkania poświęcona była ważnym zasadom, których uczniowie powinni przestrzegać poruszając się po drodze hulajnogą i rowerem oraz przemieszczając się pieszo.
Wierzymy, że te wiadomości nasi uczniowie maja „w małym palcu”, stosują je codziennie i nie zapomną o nich również w czasie beztroskiej zabawy na wakacjach.
Spotkanie zorganizowały panie: Zuzanna Szarkowska-Czeczko oraz Elżbieta Januszko- Szymaniuk
Każdy uczeń w swoim szkolnym życiu musi zmierzyć się z opracowaniem lektur, bywa, że nie jest to zajęcie porywające i ciekawe. W naszym Ośrodku,w tym roku, uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej realizowali na lekcjach języka polskiego Innowację „Nasz sposób na lektury - lektury w lapbooku", dzięki której zmienili swoje nastawienie do lektur orazuważnego i aktywnego czytania utworów literackich i ich zrozumienia. Inspiracją do opracowania innowacji stały się przede wszystkim wymagania stawiane nauczycielom języka polskiego w nowej podstawie programowej, których zadaniem jest wychowywanie świadomego odbiorcy i uczestnika kultury, szczególnie dzieł literackich.
W piękny majowy dzień, 19 maja grupa uczniów z klas 4-6 SPU B i 2-3 PDP B pod opieką p. K. Zalewskiej, p. A. Ambrożko i p. I. Gieniusz odwiedziła Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna. Zwiedziliśmy średniowieczne grodzisko, poznając jego historię i zamieniliśmy się na chwilę w wojów broniących swego grodu. Następnie uczestniczyliśmy w warsztatach wypieku podpłomyków.Samodzielnie zrobione podpłomyki okraszone pysznym dżemem z mirabelek smakowały wybornie.Dodatkową atrakcją było ognisko i pieczone kiełbaski i opowieści o wojach. Miło spędziliśmy czas na spotkaniu z historią regionu.
Katarzyna Zalewska
Podlasie to obszar leżący na terenie północno-wschodniej Polski, na pograniczu kultur oraz kilku religii. Tutaj mieszkali obok siebie Katolicy, Prawosławni, Tatarzy, Żydzi, dlatego również współcześnie przenikają się różne zwyczaje, obrzędy oraz kalendarze. W naszym regionie możemy wrócić do korzeni- skosztować najprostszych potraw z dawnych lat, nauczyć się tradycyjnego sposobu na tkanie dywanów, poznać historię krajki i pisania ikon, osadnictwa Tatarów na ziemiach polskich, wpływ Żydów na tutejszą kulturę oraz zdobyć wiedzę z zakresu religii występujących na tych terenach. Wszystko to czekało beneficjentów projektu „Perły Podlasia drogą do integracji” dofinansowanego ze środków MEiN w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Uczestnikami było 7 uczniów i 2 opiekunów z SOSW w Sokółce oraz taka sama grupa z Verkiu mokykla – daugiafunkcis centras w Wilnie, miejsce realizacji: Sokółka.