Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach RzÄ…dowego Programu Bezpieczna + Projekt "Sprawni i Samodzielni" w grudniu 2017 roku uczniowie Specjalnego OÅ›rodka Szkolno-Wychowawczego w SokóÅ‚ce wziÄ™li udziaÅ‚ w 6 godzinnych warsztatach kulinarnych ph.: „Wiem co jem". ZajÄ™cia dla uczniów SzkoÅ‚y PrzysposabiajÄ…cej do Pracy prowadziÅ‚a pani Bożena Mróz. Uczniowie uczestniczyli w trzech spotkaniach po 2 godziny każde.
1 grudnia 2017r. na pierwszych warsztatach kulinarnych mÅ‚odzież zapoznaÅ‚a siÄ™ z grupÄ… produktów pochodzenia roÅ›linnego i zwierzÄ™cego, ich miejscem w piramidzie żywieniowej oraz znaczeniem w codziennej diecie. Podzieleni na zespoÅ‚y uczestnicy skoncentrowali siÄ™ gÅ‚ównie na warzywach – produktach witaminowych, które byÅ‚y bohaterem spotkania, ich wartoÅ›ciach odżywczych i znaczeniu w żywieniu czÅ‚owieka. Wyeksponowali swoje plakaty na tablicy, charakteryzujÄ…c je na forum grupy. Uczniowie mogli także obejrzeć książki kucharskie z licznymi przepisami na surówki i saÅ‚atki.
Świadomi tego co jedzą na co dzień, przystąpili do sporządzania:
- sałatki brokułowej z jajkiem (brokuł, kalafior, pomidory, cebula, jaja)
- surówki z fetÄ… ( saÅ‚ata, ser typu feta, pomidory, ogórek, jogurt naturalny)
- surówki zielonej ( saÅ‚ata, papryka, por, ogórek, rzodkiewka, cebula czerwona)
- surówki z kapusty i marchewki ( kapusta biaÅ‚a, marchew, miód, cytryna, majonez, musztarda)
Podczas pracy uczniowie zwracali uwagÄ™ na zachowanie zasad bhp, porzÄ…dek na stanowisku pracy, higienÄ™ produkcji. Doskonalili umiejÄ™tnoÅ›ci krojenia, różyczkowania, doprawiania, mieszania i eksponowania potrawy. Na koniec wszyscy zasiedli do stoÅ‚u i z wielkÄ… przyjemnoÅ›ciÄ… i apetytem kosztowali sporzÄ…dzone przez siebie potrawy. Wszystkim uczestnikom bardzo smakowaÅ‚o. Zobacz zdjÄ™cia.
8 grudnia 2017r. odbyÅ‚y siÄ™ drugie warsztaty kulinarne: „Wiem co jem”. ZajÄ™liÅ›my siÄ™ kolejnÄ… grupÄ… produktów, jakÄ… byÅ‚y – mleko i przetwory mleczne, czyli produkty biaÅ‚kowe oraz przetwory zbożowe, czyli produkty wÄ™glowodanowe. Uczniowie uÅ›wiadomili sobie, jak bardzo cennym źródÅ‚em biaÅ‚ka, wapnia, witamin B2, A, D jest mleko, kefir, jogurt, maÅ›lanka, czy ser twarogowy, z których można Å‚atwo i szybko przyrzÄ…dzić np. koktajle biaÅ‚kowe. Produkty zbożowe bogate sÄ… w wÄ™glowodany i powinny znajdować siÄ™ w każdym naszym posiÅ‚ku w ciÄ…gu dnia. Należy je wykorzystywać pod różnymi postaciami.
Świadomi tego co jedzą na co dzień, przystąpili do sporządzania:
- koktajlu biaÅ‚kowego-owocowego z pomaraÅ„czy, bananów i miodu (na bazie jogurtu)
- koktajlu białkowego-owocowego z wiśni, malin i miodu (na bazie mleka)
- koktajlu białkowego-owocowego z kiwi i gruszek (na bazie jogurtu)
- paluchów z kminkiem
- ciasta z kaszÄ… mannÄ…
Uczniowie pracowali bardzo intensywnie i z wielkim zaangażowaniem. Do pracy wykorzystywali drobne akcesoria kuchenne oraz sprzÄ™t gastronomiczny – blender, kuchenkÄ™ elektrycznÄ…. Eksponowali swoje napoje wykorzystujÄ…c odpowiednie szkÅ‚o-szklanki koktajlowe, dekorowali owocami i orzechami. Efekt byÅ‚ niesamowity. Inne grupy zajęły siÄ™ kaszÄ… mannÄ… i jej zastosowaniem w potrawach sÅ‚odkich oraz mÄ…kÄ…, Å›mietanÄ…, jajami i kminkiem – w potrawach sÅ‚onych.
Na koniec wszyscy zasiedli do stołu i z wielką przyjemnością i apetytem kosztowali sporządzone przez siebie potrawy i napoje. Wszystkim uczestnikom bardzo smakowało. Zobacz zdjęcia.
11 grudnia 2017r. odbyÅ‚y siÄ™ trzecie warsztaty kulinarne: „Wiem co jem”. ZwieÅ„czeniem ostatniego spotkania kulinarnego byÅ‚o podsumowanie zdobytych wiadomoÅ›ci na temat produktów biaÅ‚kowych, wÄ™glowodanowych i witaminowych, poÅ‚Ä…czone z praktycznym ich zastosowaniem w sporzÄ…dzaniu potraw.
DostarczyliÅ›my dla naszego organizmu ogromnÄ… porcjÄ™ wartoÅ›ci odżywczych, które zawarte byÅ‚y w sporzÄ…dzonych zakÄ…skach zimnych – pastach kanapkowych - podanych na chlebie pszennym, żytnim, peÅ‚noziarnistym, na chrupiÄ…cej bagietce, krakersach, czy andrutach (waflach). Wykonywanie past przebiegÅ‚o bardzo sprawnie. Uczniowie w szybki i sprawny sposób rozdrabniali skÅ‚adniki, Å‚Ä…czyli ze sobÄ…, doprawiali, sporzÄ…dzali do nich zaprawy, które nadawaÅ‚y charakteru potrawie. Na bieżąco dbali o czystość na stanowiskach pracy. Każdy zespóÅ‚ wyeksponowaÅ‚ swoje pasty, udekorowaÅ‚, opowiedziaÅ‚ o skÅ‚adnikach, sposobie ich wykonania i co najważniejsze – wymieniÅ‚ ich wartoÅ›ci odżywcze.
Świadomi tego co jedzą na co dzień, uczniowie sporządzili:
- kremowy serek naturalny
- pikantnÄ… pastÄ™ serowo-cebulowÄ…
- camembertowÄ… pastÄ™ kolorowÄ…
- pastÄ™ jajecznÄ…
Wykonywanie potraw sprawiÅ‚o mÅ‚odzieży wiele radoÅ›ci, zachÄ™ciÅ‚o do wykorzystywania różnych grup produktów do sporzÄ…dzania potraw i stosowania ich m.in. w zakÄ…skach. Uczniowie zachowujÄ…c zasady kulturalnego zachowania siÄ™ przy stole i kultury spożywania posiÅ‚ku wspólnie spożyli posiÅ‚ek. Wszystkim uczestnikom bardzo smakowaÅ‚o. Zobacz zdjÄ™cia.
OpracowaÅ‚a: Bożena Mróz