Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Języki obce są cudowne
Jeśli nudzisz się czasami,
Zachęć kogoś językami
Może ruski, może włoski
Jak zachęcisz, będziesz boski
Ty też spróbuj, nie jest nudne
Jak siÄ™ uczÄ™, to jest cudne!
Katarzyna Gola, SP w Jastrzębiu Zdroju
05 marca 2015 roku panie Urszula Drewniak, Zuzanna Szarkowska-Czeczko oraz obsÅ‚ugujÄ…ca multimedia Ewa Sokolewicz zachÄ™caÅ‚y do nauki jÄ™zyków obcych caÅ‚Ä… spoÅ‚eczność oÅ›rodka organizujÄ…c po raz pierwszy w SOSW „DzieÅ„ JÄ™zyków Obcych”.
Spotkanie z jÄ™zykami i krajami Å›wiata rozpoczęło siÄ™ przywitaniem w wielu różnych wersjach od Guten Tag, Goot morning, ЗдравÑтвуйте po, miÄ™dzy innymi, Hello, Ni hao, Merhaba, Ciao, Hola, Salut, Привіт czy Szia. Zaraz po tym pani Zuzia przedstawiÅ‚a wyliczankÄ™ ruchowÄ… „GÅ‚owa, ramiona, kolana” w jÄ™zyku angielskim wciÄ…gajÄ…c tym samym wszystkich uczniów do wspólnej zabawy. Zebrani w Å›wietlicy chÄ™tnie pokazywali poszczególne części ciaÅ‚a oraz konfrontowali znaczenie sÅ‚ów z pokazywanymi obrazkami. NastÄ™pnie zostali przedstawieni nasi „bracia mniejsi”. Organizatorki przytaczaÅ‚y polskie, angielskie, francuskie, niemieckie i rosyjskie odpowiedniki nazw popularnych zwierzÄ…t. Jednak dopuszczenie do gÅ‚osu samych zwierzÄ…t wywoÅ‚aÅ‚o falÄ™ radoÅ›ci i Å›miechu. Uczniowie wraz z nauczycielami przytaczali gÅ‚ówne myÅ›li, miÄ™dzy innymi, polskiego koguta i gÅ‚oÅ›ne kukuryku! rozlegÅ‚o siÄ™ po caÅ‚ej sali. Natomiast ustami pani Uli odpowiadali mu koledzy z WÅ‚och- chicchirichi!, z Irlandii- gaggalago!, z Francji- cocorico! i z Armenii: tsoo-ghoo-roo-ghoo!
W dalszej części Dnia JÄ™zyków Obcych uczniowie, wspóÅ‚pracujÄ…c w grupie, mieli za zadanie wykonać jÄ™zykowo-obrazkowÄ… dobierankÄ™. Wszyscy Å›wietnie sobie poradzili i różnych stron sali dobiegaÅ‚o pencil, карандаш, glu, scissors, мелки oraz inne nazwy przyborów szkolnych ucznia w jÄ™zyku angielskim i rosyjskim. Kolejnym punktem spotkania byÅ‚o wykonanie prac plastycznych na temat skojarzeÅ„ i pamiÄ…tek z różnych krajów. Każda klasa dostaÅ‚a inne materiaÅ‚y i wskazówki odnoÅ›nie przedmiotu kojarzÄ…cego siÄ™ z danym paÅ„stwem a pozostali próbowali odgadnąć co to za przedmiot i skÄ…d pochodzi. I tak po kilkunastu minutach oczom spoÅ‚ecznoÅ›ci SOSW ukazywaÅ‚y siÄ™ kolorowanki Matrioszka i Krecik, Syrenka Warszawska wykonana wydzierankÄ…, piramida z klocków, hamburger z ciastoliny, mur chiÅ„ski z ksztaÅ‚tek gimnastycznych, zegarek szwajcarski i londyÅ„ska budka telefoniczna z materiaÅ‚ów recyklingowych. PadaÅ‚y same poprawne odpowiedzi, ale najwiÄ™ksze wrażenie zrobiÅ‚a mumia z papieru toaletowego zaprezentowana przez Åukasza, ucznia ZSZ. Gdy uczniowie byli zajÄ™ci pracÄ… twórczÄ…, nauczyciele, czytajÄ…c Å‚amaÅ„ce jÄ™zykowe, mieli możliwość przekonać siÄ™, że jÄ™zyk polski też może sprawiać problemy.
ChÄ™tni uczniowie oÅ›rodka mieli okazjÄ™ wykazać siÄ™ zasobem wiadomoÅ›ci o Rosji, jej kulturze, nauce, gospodarce i sprawach życia codziennego zwykÅ‚ego Rosjanina podczas konkursu wiedzowego. PrzydaÅ‚a siÄ™ także dobra znajomość piosenek z różnych gatunków. Podczas zadania muzycznego wszyscy sÅ‚uchali fragmentów utworów w rożnych jÄ™zykach i próbowali odgadnąć tytuÅ‚ oryginaÅ‚u oraz jÄ™zyk, w jakim byÅ‚a wysÅ‚uchana wersja. Uczniom najbardziej spodobaÅ‚o siÄ™ czeskie tÅ‚umaczenie hitu „Ona taÅ„czy dla mnie”, zaÅ› wielu nauczycieli poruszyÅ‚ utwór „To byÅ‚y piÄ™kne dni” po francusku i gruziÅ„sku.
DzieÅ„ JÄ™zyków Obcych minÄ…Å‚ w przyjemnej atmosferze. Różnorodność zadaÅ„ pozwoliÅ‚a każdemu uczniowi odnieść sukces, rozwinąć swojÄ… kreatywność jak również doskonalić wÅ‚aÅ›ciwe relacje interpersonalne i umiejÄ™tność pracy w grupie. Wszyscy uczniowie opuÅ›cili Å›wietlicÄ™ z wiÄ™kszÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… jÄ™zykowÄ… oraz lepszym zrozumieniem możliwoÅ›ci, jakie stwarza umiejÄ™tność porozumiewania siÄ™ w różnych jÄ™zykach. Czas pokaże, czy DJO wpÅ‚ynÄ…Å‚ również na motywacjÄ™ uczniów do zdobywania wiedzy.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
Urszula Drewniak