http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_293/sdc17550.jpgJęzyki obce są cudowne
Jeśli nudzisz się czasami,
Zachęć kogoś językami
Może ruski, może włoski
Jak zachęcisz, będziesz boski
Ty też spróbuj, nie jest nudne
Jak siÄ™ uczÄ™, to jest cudne!

Katarzyna Gola, SP w Jastrzębiu Zdroju

05 marca 2015 roku panie Urszula Drewniak, Zuzanna Szarkowska-Czeczko oraz obsÅ‚ugujÄ…ca multimedia Ewa Sokolewicz zachÄ™caÅ‚y do nauki jÄ™zyków obcych caÅ‚Ä… spoÅ‚eczność oÅ›rodka organizujÄ…c po raz pierwszy w SOSW „DzieÅ„ JÄ™zyków Obcych”.

Spotkanie z jÄ™zykami i krajami Å›wiata rozpoczęło siÄ™ przywitaniem w wielu różnych wersjach od Guten Tag, Goot morning, Здравствуйте po, miÄ™dzy innymi, Hello, Ni hao, Merhaba, Ciao, Hola, Salut, Привіт czy Szia. Zaraz po tym pani Zuzia przedstawiÅ‚a wyliczankÄ™ ruchowÄ… „GÅ‚owa, ramiona, kolana” w jÄ™zyku angielskim wciÄ…gajÄ…c tym samym wszystkich uczniów do wspólnej zabawy. Zebrani w Å›wietlicy chÄ™tnie pokazywali poszczególne części ciaÅ‚a oraz konfrontowali znaczenie sÅ‚ów z pokazywanymi obrazkami. NastÄ™pnie zostali przedstawieni nasi „bracia mniejsi”. Organizatorki przytaczaÅ‚y polskie, angielskie, francuskie, niemieckie i rosyjskie odpowiedniki nazw popularnych zwierzÄ…t. Jednak dopuszczenie do gÅ‚osu samych zwierzÄ…t wywoÅ‚aÅ‚o falÄ™ radoÅ›ci i Å›miechu. Uczniowie wraz z nauczycielami przytaczali gÅ‚ówne myÅ›li, miÄ™dzy innymi, polskiego koguta i gÅ‚oÅ›ne kukuryku! rozlegÅ‚o siÄ™ po caÅ‚ej sali. Natomiast ustami pani Uli odpowiadali mu koledzy z WÅ‚och- chicchirichi!, z Irlandii- gaggalago!, z Francji- cocorico! i z Armenii: tsoo-ghoo-roo-ghoo!

W dalszej części Dnia JÄ™zyków Obcych uczniowie, wspóÅ‚pracujÄ…c w grupie, mieli za zadanie wykonać jÄ™zykowo-obrazkowÄ… dobierankÄ™. Wszyscy Å›wietnie sobie poradzili i różnych stron sali dobiegaÅ‚o pencil, карандаш, glu, scissors, мелки oraz inne nazwy przyborów szkolnych ucznia w jÄ™zyku angielskim i rosyjskim. Kolejnym punktem spotkania byÅ‚o wykonanie prac plastycznych na temat skojarzeÅ„ i pamiÄ…tek z różnych krajów. Każda klasa dostaÅ‚a inne materiaÅ‚y i wskazówki odnoÅ›nie przedmiotu kojarzÄ…cego siÄ™ z danym paÅ„stwem a pozostali próbowali odgadnąć co to za przedmiot i skÄ…d pochodzi. I tak po kilkunastu minutach oczom spoÅ‚ecznoÅ›ci SOSW ukazywaÅ‚y siÄ™ kolorowanki Matrioszka i Krecik, Syrenka Warszawska wykonana wydzierankÄ…, piramida z klocków, hamburger z ciastoliny, mur chiÅ„ski z ksztaÅ‚tek gimnastycznych, zegarek szwajcarski i londyÅ„ska budka telefoniczna z materiaÅ‚ów recyklingowych. PadaÅ‚y same poprawne odpowiedzi, ale najwiÄ™ksze wrażenie zrobiÅ‚a mumia z papieru toaletowego zaprezentowana przez Łukasza, ucznia ZSZ. Gdy uczniowie byli zajÄ™ci pracÄ… twórczÄ…, nauczyciele, czytajÄ…c Å‚amaÅ„ce jÄ™zykowe, mieli możliwość przekonać siÄ™, że jÄ™zyk polski też może sprawiać problemy.

ChÄ™tni uczniowie oÅ›rodka mieli okazjÄ™ wykazać siÄ™ zasobem wiadomoÅ›ci o Rosji, jej kulturze, nauce, gospodarce i sprawach życia codziennego zwykÅ‚ego Rosjanina podczas konkursu wiedzowego. PrzydaÅ‚a siÄ™ także dobra znajomość piosenek z różnych gatunków. Podczas zadania muzycznego wszyscy sÅ‚uchali fragmentów utworów w rożnych jÄ™zykach i próbowali odgadnąć tytuÅ‚ oryginaÅ‚u oraz jÄ™zyk, w jakim byÅ‚a wysÅ‚uchana wersja. Uczniom najbardziej spodobaÅ‚o siÄ™ czeskie tÅ‚umaczenie hitu „Ona taÅ„czy dla mnie”, zaÅ› wielu nauczycieli poruszyÅ‚ utwór „To byÅ‚y piÄ™kne dni” po francusku i gruziÅ„sku.

            DzieÅ„ JÄ™zyków Obcych minÄ…Å‚ w przyjemnej atmosferze. Różnorodność zadaÅ„ pozwoliÅ‚a każdemu uczniowi odnieść sukces, rozwinąć swojÄ… kreatywność jak również doskonalić wÅ‚aÅ›ciwe relacje interpersonalne i umiejÄ™tność pracy w grupie. Wszyscy uczniowie opuÅ›cili Å›wietlicÄ™ z wiÄ™kszÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… jÄ™zykowÄ… oraz lepszym zrozumieniem możliwoÅ›ci, jakie stwarza umiejÄ™tność porozumiewania siÄ™ w różnych jÄ™zykach. Czas pokaże, czy DJO wpÅ‚ynÄ…Å‚ również na motywacjÄ™ uczniów do zdobywania wiedzy.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.  

Urszula Drewniak