http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_1256/52_copy.jpgW Specjalnym OÅ›rodku Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w SokóÅ‚ce  w okresie od 1 kwietnia 2021 roku do 31 marca 2022 roku realizowany byÅ‚ projekt „Jestem aktywny i kreatywny”, którego organizatorem jest Fundacja Rozwoju Sportu i Rehabilitacji w BiaÅ‚ymstoku. ByÅ‚ on finansowany ze Å›rodków PEFRON. Koszt ogólny projektu to - 111.325.00 zÅ‚ , w tym 7.200.00 zÅ‚ to wolontariat SOSW w SokóÅ‚ce. 

W zajÄ™ciach uczestniczyÅ‚o 28 uczniówszkoÅ‚y podstawowej, szkoÅ‚y branżowej I stopnia, szkoÅ‚y przysposabiajÄ…cej do pracy i przedszkola specjalnegoprowadzonych przez 14 nauczycieli – terapeutów w nastÄ™pujÄ…cym zakresie: terapia rÄ™ki, alternatywne metody komunikacji, muzykoterapia, zajÄ™cia teatralne, zajÄ™cia ksztaÅ‚tujÄ…ce aktywność i kreatywność,

NordicWalking.

Celem zajęć byÅ‚o wspomaganie wszechstronnego rozwoju umysÅ‚owego i spoÅ‚ecznego na miarÄ™ indywidualnych możliwoÅ›ci uczniów, wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji. UdziaÅ‚ w zajÄ™ciach byÅ‚ dla uczniów okazjÄ… do rozwoju i doskonalenia funkcji poznawczych, spoÅ‚ecznych i emocjonalnych.. DziÄ™ki zajÄ™ciom wrosÅ‚a ich samodzielność, umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjne oraz sprawność motoryczna. ZajÄ™cia rozwinęły zainteresowania uczniów i wyksztaÅ‚ciÅ‚y umiejÄ™tność aktywnego spÄ™dzania wolnego czasu

DziÄ™ki  tym zajÄ™ciom wychowankowie SOSW ciekawie i pożytecznie spÄ™dzali swój czas wolny, uczyli siÄ™ wielu nowych form aktywnoÅ›ci,rozwijali swoje uzdolnienia i zainteresowania, a przede wszystkim w przyjaznej atmosferze odbywali zajÄ™cia indywidualnie, wyrównywali i korygowali dysharmonie rozwojowe.

Terapia ręki

ZajÄ™cia terapii rÄ™ki przeznaczone byÅ‚y przede wszystkim dla uczniów o sÅ‚abej sprawnoÅ›ci manualnej. Ich cel to usprawnienie motoryki rÄ…k oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, poczynajÄ…c od dużych ruchów ramienia i przedramienia, koÅ„czÄ…c na drobnych  ruchach nadgarstka, dÅ‚oni i palców,  by dziecko mogÅ‚o dostatecznie radzić sobie w czynnoÅ›ciach wymagajÄ…cych wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów rÄ™ki. Ponadto zajÄ™cia wpÅ‚ynęły pozytywnie na rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, orientacji kierunkowo-przestrzennej, koordynacji wzrokowo-sÅ‚uchowo-ruchowej, utrwalanie wÅ‚aÅ›ciwych i korygowanie nieprawidÅ‚owych nawyków ruchowych koniecznych podczas pisania, podniesienie poziomu graficznego pisma, usprawnianie pracy analizatora kinestetyczno-ruchowego, wzmacnianie koncentracji uwagi.

 

Alternatywne metody komunikacji

PolegaÅ‚y na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczniów gÅ‚ownie poprzez nawiÄ…zywanie kontaktu wzrokowego oraz próby korzystania z komunikatora. Uczniowie z pomocÄ… korzystali z piktogramów okreÅ›lajÄ…cych emocje czy zaspokajanie potrzeb. Rozpoznawali i kojarzyli dźwiÄ™ki pochodzÄ…ce z otoczenia. Podczas zajęć wdrażano dzieci do twórczej aktywnoÅ›ci komunikacyjnej poprzez malowanie palcami, oglÄ…danie obrazków, rozpoznawanie dźwiÄ™ków z najbliższego otoczenia czy manipulowanie przedmiotami o zróżnicowanej fakturze. Podejmowano próby wzbogacenia sÅ‚ownika czynnego i biernego uczniów. ZachÄ™cano do pracy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. 

Nordic Walking

GÅ‚ównym celem zajęć byÅ‚o:

  • poznawanie i doskonalenie techniki nordyckiego chodu,
  • wdrażanie profilaktyki w zakresie wad postawy i otyÅ‚oÅ›ci,
  • wspóÅ‚praca i wspóÅ‚dziaÅ‚anie w grupie,
  • kultura uczestnictwa w rożnych formach aktywnoÅ›ci ruchowej: przestrzeganie zasad Nordic Walking,
  • zwiÄ™kszenie umiejÄ™tnoÅ›ci ruchowych przydatnych w aktywnoÅ›ci sportowej i rekreacyjnej,
  • samoocena i samokontrola wÅ‚asnej aktywnoÅ›ci na zajÄ™ciach w terenie,
  • integracja z uczestnikami.

ZajÄ™cia byÅ‚y ciekawÄ… i atrakcyjnÄ… formÄ… spÄ™dzania czasu przez naszych wychowanków. Podczas wspólnych spacerów uczniowie podziwiali uroki naszego najbliższego otoczenia. Dostrzegali jakie zmiany zachodzÄ… w przyrodzie na przestrzeni caÅ‚ego roku. Jak wiadomo ruch na Å›wieżym powietrzu sprzyjazdrowiu,odpornoÅ›ci. Uczniowie uczestniczyli w zajÄ™ciach w piÄ™knej sÅ‚onecznej pogodzie jak i w mroźnej zimie hartujÄ…c swoje organizmy. W taki sposób nabywali oraz doskonalili techniki poruszania siÄ™ z kijkami, poprawiajÄ…c kondycjÄ™ fizycznÄ… oraz wytrzymaÅ‚ość.

Zajęcia teatralne

GÅ‚ównym celem zajęćbyÅ‚o rozwijanie u uczestników projektu postawy kreatywnej. ZajÄ™cia sÅ‚użyÅ‚y stymulowaniu wyobraźni, zainteresowaÅ„ teatrem, motywacji do dziaÅ‚ania i aktywnoÅ›ci twórczej uczniów za pomocÄ… dostÄ™pnych dla nich Å›rodków wyrazu artystycznego. DawaÅ‚y możliwość tworzenia sztuki i odnoszenia sukcesu, co jest bardzo ważne w przypadku budowaniapoczucia wartoÅ›ci osób niepeÅ‚nosprawnych intelektualnie.Na zajÄ™ciach uczestnicy projektu braliudziaÅ‚ w zabawach wÅ‚asnym ciaÅ‚em, mimikÄ…, gÅ‚osem, gestem, ruchem. Rozwijali i doskonalili umiejÄ™tność aktywnego sÅ‚uchania i wrażliwość sÅ‚uchowÄ…. Wyrażali swoje emocje i uczucia poprzez taniec i jego figury. Uczestniczyli w zabawach aktywizujÄ…cych, pantomimicznych, zagadkach mimiczno-ruchowych, scenkach dramowych, etiudach zwierzÄ™cych, ćwiczeniach z zakresu improwizacji w teatrze. Bawili siÄ™ w teatr z wykorzystaniem marionetek, pacynek, lalek cieniowych. Wcielali siÄ™ w różne role. Wykonywali maski tekturowe lub gipsowe.

Muzykoterapia

ZajÄ™cia byÅ‚y  dla uczniów okazjÄ… do rozwoju i doskonalenia funkcji poznawczych, spoÅ‚ecznych i emocjonalnych. UczyÅ‚y jak aktywnie spÄ™dzać wolny czas, niwelowaÅ‚y napiÄ™cie emocjonalne, wpÅ‚ywaÅ‚y na ich wrażliwość. MÅ‚odzież biorÄ…ca udziaÅ‚ w zajÄ™ciach muzycznych: Å›piewaÅ‚a, taÅ„czyÅ‚a, odtwarzaÅ‚a dźwiÄ™ki, a nade wszystko improwizowaÅ‚a muzycznie.

 

Zajęcia kształtujące aktywność i kreatywność

Podczas zajęć uczniowie wykazali siÄ™ ogromnÄ… kreatywnoÅ›ciÄ… tworzÄ…c miÄ™dzy innymi piÄ™kne obrazy technikÄ… haftu koralikowego, robiÄ…c czapki i kominy na obrÄ™czy dziewiarskiej,wykonujÄ…c pocztówki na różne okazje. Do gÅ‚ównych procedur osiÄ…gania wyznaczonych celów należaÅ‚y: systematyczne uczestnictwo w zajÄ™ciach, aktywne i twórcze zaangażowanie w zajÄ™cia.prezentacja wÅ‚asnych wytworów rodzicom i spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej.Podczas realizacji zajęć ogromnÄ… rolÄ™ odegraÅ‚y również oczekiwane efekty, do których należaÅ‚y:umiejÄ™tność wspóÅ‚pracowania w grupie oraz podejmowania trudnych zadaÅ„, wywiÄ…zywanie siÄ™ z powierzonych zadaÅ„, bycie odpowiedzialnym oraz asertywnym. Uczniowie rozwijali także sprawnoÅ›ci manualne, kojarzenia faktów, umiejÄ™tność planowania dziaÅ‚ania, a także panowania nad emocjami i szanowania zdania innych.

Nauczyciele uczestniczÄ…cy w projekcie skÅ‚adajÄ… podziÄ™kowania Prezesowi Fundacji Rozwoju Sportu i Rehabilitacji w BiaÅ‚ymstoku, StaroÅ›cie Sokólskiemu Piotrowi Rećko oraz Pani Dyrektor SOSW Elżbiecie Szomko za wÅ‚Ä…czenie nas w realizacjÄ™ projektu i wsparcie.

Galeria 

Elżbieta Margielewicz