W  Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce jest realizowana innowacja metodyczno- pedagogiczna pt „ Na tropie zagadek –Escape Room w edukacji szkolnej”. Autorkami innowacji są p. Urszula Drewniak i Zuzanna Szarkowska- Czeczko.

W grudniu 2019 tuż przed Bożym Narodzeniem swoją premierę miał pierwszy Escape Room dotyczący  poszukiwania zaginionych prezentów od Św .Mikołaja , kolejne 2  Escape Rooomy były w formie wirtualnej z użyciem platformy Genial.ly dotyczyły wypoczynku i bezpieczeństwa na wakacjach. Nasi uczniowie poznawali zagadnienia związane z historią Polski w pokojach pt:  „Przygoda w Muzeum” oraz pokoju poświeconym „Żołnierzom Wyklętym”.  W  Pokoju Zagadek pt „ Przygody Kropki na  dnie Oceanu” obchodziliśmy imieniny Kropki  jako symbolu kreatywności. Pokój Zagadek pt ” Przygoda z koszykiem ” służył nam jako tło do przypomnienia zwyczajów wielkanocnych na wsi. Idea  czytelnictwa i obchody Dni Bibliotek promowane były jako podsumowanie projektu eTwinning w pokoju  pt” Znajdziesz mnie w bibliotece”.

Pokoje Zagadek są oparte o proste mechanizmy: rozwiąż jedną zagadkę a będzie ona wskazówką do rozwiązania kolejnej. I tak do rozwiązania ostatniej  łamigłówki,  którą najczęściej jest hasło lub kod wykorzystujący zebrane do tej pory rozwiązania.

Escape Roomy  miały na celu rozwijanie kreatywności naszych uczniów oraz rozwijanie sprawności logicznego myślenia i  oczywiście zostały zrealizowane w 100%.

Escape Roomy są przygotowywane przy użyciu różnorodnych narzędzi TiK, które dają  mnóstwo możliwości i  sposobów ich wykorzystywania.

W lipcu Pani Dyrektor SOSW w Sokółce:  Elżbieta Szomko zgłosiła  innowację jako „Przykład Dobrej Praktyki” do Podlaskiego Kuratora Oświaty. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Panią Kurator  przedsięwzięcie zostało uznane za  „Przykład Dobrej Praktyki”, pierwsze w naszej szkole ,w zakresie innowacji, edukacji, profilaktyki oraz wspomagania. Jest to wyróżnienie, powód do radości i dowód że przedsięwzięcie jest działaniem niestandardowym, innowacyjnym i niezwykle potrzebnym w dzisiejszej edukacji a przy tym jest interesującym sposobem na zdobycie wiedzy przez uczniów i wykorzystanie jej w sytuacjach edukacyjnych i nie tylko.

 Przebieg  działania  oraz relacja z każdego modułu jest  opisana na naszej szkolnej stronie www oraz na szkolnym profilu fb a już niedługo także pojawi się na stronie Kuratorium Oświaty w Białymstoku w zakładce Nadzór Pedagogiczny pod hasłem” Dobre Praktyki”.

Zapraszamy do śledzenia i likowania naszych Escape Room’owych poczynań już od jutra oznaczonych hasłem „ Przykład Dobrej Praktyki”.

                                                                                    Zuzanna Szarkowska- Czeczko