https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_895/img_20191016_102814_resized_20191031_095605763.jpgW dniach 5-20 października 2019 w całej Europie obchodziliśmy Tydzień Programowania. Społeczność SOSW na co dzień programuje wraz z „Ogólnopolskim Programem Uczymy dzieci Programować”. Realizuje różne zadania związane z wyznaczaniem kodu na macie utrwalając przy tym kierunki oraz poszerzając informacje o otaczającym nas świecie, układając sudoku oraz różne kształty wg rymowanych wierszyków oraz kodów cyfrowo-literowych. Koordynatorzy programu Anna Świec i Rafał Mitkowski zaproponowali uczestnikom programu 10  różnorodnych zadań  związanych  z kodowaniem. W tym roku zaproponowane aktywności zostały zrealizowane przy pomocy grywalizacji, rozszerzonej rzeczywistości oraz maty i kubeczków. W działania związane z tą inicjatywną włączyła się cała społeczność SOSW.

Główne cele programu  to: upowszechnienie kodowania, pokazanie, że kodowanie nie jest trudne a realizacja aktywności związanych z kodowaniem nie wymaga dostępu do sprzętu komputerowego, rozwijanie logicznego, algorytmicznego myślenia, rozwijanie umiejętności pracy w zespołach, upowszechnianie europejskiej inicjatywy jaką jest Code Week.

Na pierwszych zajęciach uczestnicy poznali Historię Code Week, ułożyli strzałkę

wg podanych koordynatów oraz opowiadali o pracy programisty. Drugie zadanie dotyczyło rozpisania kodu. Uczniowie wybrali hasło „Kodujemy”. Zakodowali je na trzy sposoby: za pomocą znaków języka migowego, tworzyli poszczególne litery ze swoich ciał oraz wymyślili ćwiczenia, których nazwy zaczynały się do liter tworzących ustalone hasło.

Na trzecich zajęciach również królowała gimnastyka. Uczniowie grali w popularną grę „Mucha wyszła” z modyfikacjami. Gdy mucha zatrzymywała się na poszczególnych polach to zgodnie z obrazkiem wykonywali jakąś czynność. Machali głową w przód, pokazywali palcem „nie nie”, na obrazku z falami wywoływali je swoimi rękami. Zaraz po gimnastyce przyszła pora na zakodowaną grę na instrumentach. Uczniowie grali na cymbałkach, na bębenku, na dzwonkach wg kodów oraz dowolnie. Zakodowana orkiestra zabrzmiała pięknie. Jak na kodowanie przystało nie zabrakło maty, na której wg koordynatów uczniowie układali uśmiechnięte buźki a także zbierali baloniki. Kolejnym zadaniem na macie była rozgrywka w jesienną grę.  Uczniowie mieli za zadanie drużynowo zdobyć odpowiednie bazy dla kubko-robotów zbierając po drodze punkty za rozwiązywane zagadki. Starsze klasy czyli klasa Branżowa oraz SPL kodowały po rosyjsku. Uczniowie rozpisali kod codziennych czynności, dopasowali piktogramy do nich oraz ułożyli bajkę o przygodach współczesnego Czerwonego Kapturka.

Code Week pozwolił odkryć i pobawić się rozszerzoną rzeczywistością z puzzlami AR. Kolorowanie jesiennych krajobrazów, spaceru do parku i spotkanie z ryczącym lwem wzbudziły w uczestnikach zainteresowanie oraz zdziwienie. Uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie: Co lew robi na jesiennej jabłoni? oraz poszerzyli słownictwo podczas wyjaśnień dlaczego taka sytuacja jest niemożliwa. 

W czasie Code Week nie zabrakło zabaw z aplikacją Quiver oraz platformą Code.org. Chętni uczniowie spróbowali swoich sił w zabawie z aplikacją Bit by Bit oraz Lightbot, Connect The Dot oraz wirtualną matą do kodowania.

Zachęceni sukcesami na macie marzymy, żeby w następnym Code Weeku 2020 realizować zadania z Ozobotami lub Photonami, które będą jeździć po trasach wyznaczonych na specjalnych platformach do programowania tych robotów. Zdjęcia

Opracowanie: Koordynatorki akcji CodeWeek 2019 p. Urszula Drewniak oraz Zuzanna Szarkowska-Czeczko