 

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę” 
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 „Półkolonie z rehabilitacją” to przedsięwzięcie zorganizowane z otrzymanych dotacji: z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku ze środków Województwa Podlaskiego, z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce ze środków PFRON, z dotacji otrzymanej z Kuratorium Oświaty w Białymstoku ze środków Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz środków własnych pozyskanych na Charytatywnym Balu Karnawałowym.
„Półkolonie z rehabilitacją” to przedsięwzięcie zorganizowane z otrzymanych dotacji: z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku ze środków Województwa Podlaskiego, z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce ze środków PFRON, z dotacji otrzymanej z Kuratorium Oświaty w Białymstoku ze środków Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz środków własnych pozyskanych na Charytatywnym Balu Karnawałowym.
Zajęcia z zakresu integracji sensorycznej na półkoloniach
 W  ramach projektu „ Półkolonie z rehabilitacją” odbywały się zajęcia z  zakresu integracji sensorycznej. Brało w nich udział 5 podopiecznych  stowarzyszenia. Celem tych zajęć było wzmocnienie napięcia posturalnego  poprzez zmianę i wytrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzających  układ przedsionkowy oraz sprawne poruszanie się, wykonywanie czynności  ruchowych bez kontroli wzroku. Zajęcia sprzyjały minimalizowaniu  deficytów zmysłowych. Wpływały  również na kształtowanie czucia i  świadomoścć swojego ciała. Doświadczenia sensoryczne są bardzo ważne  zwłaszcza w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które z racji swoich  ograniczeń ruchowych oraz poznawczych nie mogą swobodnie i  wielozmysłowo, samodzielnie poznawać otoczenia. Stymulowanie dziecka w  tej metodzie polegało na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym  zmysłom podczas zabawy lub wykonywania określonego zadania.
W  ramach projektu „ Półkolonie z rehabilitacją” odbywały się zajęcia z  zakresu integracji sensorycznej. Brało w nich udział 5 podopiecznych  stowarzyszenia. Celem tych zajęć było wzmocnienie napięcia posturalnego  poprzez zmianę i wytrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzających  układ przedsionkowy oraz sprawne poruszanie się, wykonywanie czynności  ruchowych bez kontroli wzroku. Zajęcia sprzyjały minimalizowaniu  deficytów zmysłowych. Wpływały  również na kształtowanie czucia i  świadomoścć swojego ciała. Doświadczenia sensoryczne są bardzo ważne  zwłaszcza w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które z racji swoich  ograniczeń ruchowych oraz poznawczych nie mogą swobodnie i  wielozmysłowo, samodzielnie poznawać otoczenia. Stymulowanie dziecka w  tej metodzie polegało na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym  zmysłom podczas zabawy lub wykonywania określonego zadania.
Dzięki zajęciom z zakresu integracji sensorycznej poprawiła się samoocena i wiara we własne możliwości podopiecznych, zwiększyło się ich zaangażowanie w podejmowanie nowych, trudniejszych zadań.
Bożena Rećko

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
