![]()
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nowe formy terapii wspierają podopiecznych

Od września 2022r. na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej realizowane są zajęcia terapeutyczne z dziećmi, w ramach zadania „Nowe formy terapii wsparciem podopiecznych”. Dzieci korzystają m.in. z zajęć w zakresie alternatywnych sposobów komunikacji, integracji sensorycznej z wykorzystaniem słuchawek Forbrain i terapii Neuroflow.
Zadanie jest realizowane przez Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim. Zostało sfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej
Od 1.03.2023r. do końca czerwca 2023r. kolejni podopieczni Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych ,,Pod Skrzydłami” wzięli udział w zajęciach w zakresie wykorzystania elementów Terapii NeuroTaktylnej - integracji motoryki pierwotnej i odruchów, w ramach zadania „Nowe Formy terapii wsparciem podopiecznych”. Zadanie zostało sfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030. Od 1.03.2023r. do 31.12.2023r. trwa okres tegorocznej realizacji poszczególnych zadań powyższego projektu.

Zadanie realizowane przez Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej
W ramach projektu „Nowe formy terapii wsparciem podopiecznych” realizowanego przez Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim grupa prowadzących w miesiącach III-XII 2023r. realizuje z 15 podopiecznymi Stowarzyszenia zajęcia w Sali Doświadczania Świata w SOSW w Sokółce. Projekt został dofinansowany z Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu NOWE FIO na lata 2021-2030 z Priorytetu 2: Organizacje obywatelskie na rzecz dobra wspólnego.
W dniu 23.06.2023 r. punktualnie o godz. 9.00, gdy zabrzmiał szkolny dzwonek, w SOSW w Sokółce odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego, w którym wzięli udział uczniowie, rodzice, oraz kadra pedagogiczna. Dziś po dziesięciu miesiącach wytężonej pracy uczniowie i nauczyciele spotkali się po raz ostatni, by podsumować i zakończyć rok szkolny 2022/2023. Były świadectwa, dyplomy, kwiaty, podziękowania i łzy wzruszenia.
Dnia 21 czerwca 2023 roku w internacie SOSW w Sokółce odbyła się gra terenowa ph. „Jestem bezpieczny”. Zabawę na świeżym powietrzu prowadziły panie: Małgorzata Hołownia - Iwanow i Marta Kulmaczewska. Gra miała na celu utrwalanie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego poruszania się w terenie, dostarczenie wrażeń w związku z ciekawą formą zorganizowanego działania, promowanie aktywności wychowanków w konkurencjach i zabawach sportowych.Uczestnicy gry zostali podzieleni na dwie grupy: uciekającą - znaczącą drogę marszu, ukrywającą zadania do wykonania i poszukającą - odnajdującą właściwą drogę.
W II półroczu roku szkolnego 2022/2023 w internacie SOSW w Sokółce, kontynuowana była Akcja „Czytanie na dobranoc”, zainicjowana przez wychowawczynie internatu: p. K. Bubieniec i B. Boguszewską Do udziału w wieczornych spotkaniach z książką zaprosiliśmy najmłodszych wychowanków internatu oraz starsze dzieci, które chętnie włączyły się do czytania młodszym kolegom. Czytanie odbywało się w porze wieczornej, kiedy najmłodsi mieszkańcy internatu szykowali się do snu i stało się alternatywą telewizyjnej bajki na dobranoc.
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy I-III SPU brali udział w Ogólnopolskim projekcie edukacyjnym – „Z ekologią na Ty”. Jego celem było kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko, bo to przede wszystkim od najmłodszych mieszkańców zależeć będą dalsze losy naszej planety. W ramach realizacji projektu wykonywali zadania z poszczególnych modułów, które były związane z ekologią i ochroną środowiska. Bez wątpienia wszystkie działania projektowe przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej, a także uwrażliwienia na ochronę środowiska naturalnego.
W czerwcu odbyło się spotkanie dziewcząt od kl. 4 szkoły podstawowej po szkołę branżową i przysposabiającą do pracy, w ramach programu edukacyjnego „Między nami Kobietkami”, który omawia zagadnienia związane z przemianami oraz problemami wieku dojrzewania. Podczas spotkania uczennice miały możliwość zrozumienia jakie zmiany fizyczne oraz psychiczne mogą pojawić się w okresie dojrzewania.
„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” jest programem Kulczyk Foundation i marki Rossmann. W roku szkolnym 2022/2023 realizowana była II edycja programu. Tym razem uczestniczyły w nim 224 szkoły z całej Polski, do których łącznie trafiło ponad 1,6 miliona podpasek. Zapewniono w nich roczny zapas podpasek dla uczennic. Nasz Ośrodek uczestniczył w tym programie pierwszy raz.
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy I SPU i I SPL wzięli udział w XIV edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Głównym celem programu było zapoznanie uczniów z tematyką związaną z bezpieczeństwem dzieci w czterech sferach: na drodze, w domu, w szkole, w Internecie oraz w relacjach z rówieśnikami. Realizacja programu odbywała się poprzez przeprowadzenie zajęć związanych z bezpieczeństwem na podstawie otrzymanych materiałów edukacyjnych zawierających: scenariusze lekcji, pomoce dydaktyczne dla nauczycieli, karty pracy dla uczniów oraz prezentację dla rodziców do wykorzystania podczas spotkań.

We wrześniu rozpoczęliśmy II edycję projektu „Wirtualne Podróże” wraz z Panią Sabina Pilat i prowadzonym przez nią kanałam „Nauka w Plecaku” w serwisie Youtube. Celem projektu było poszerzenie wiedzy o Polsce i świecie w rozumieniu geograficznym przyrodniczym, społecznym i kulturowym, kształtowanie postawy otwartości wobec świata i ludzi, kształtowanie odpowiedzialności za zbiorowość, świadomego podróżowania, postaw prospołecznych i proekologicznych, zaprezentowanie zalet podróżowania i poznawania świata, nauka mądrego korzystania z nowoczesnych technologii oraz wykorzystywanie książki jako skarbnicy wiedzy i wszelkich informacji.



